Tilbox al tien jaar tevreden over onze Bansbach gasveren

Tilbox al tien jaar tevreden over onze Bansbach gasveren

Tilbox al tien jaar tevreden over onze Bansbach gasveren

Tienduizenden kisten voor trucks en trailers zien jaarlijks het daglicht in de fabriek van Tilbox in Valkenswaard. Kisten variërend van gereedschapskisten, palletwagenkisten, reservewielkisten tot brandblusserkisten en accubakken. Standaard of maatwerk. Voor het  openen en sluiten van de verschillende modellen werkt Tilbox al ruim 10 jaar nauw samen met BIBUS voor de gasveren van Bansbach. Frank Tilburgs, Directeur/eigenaar van Tilbox en Stefan van der Beek, Directeur/eigenaar van BIBUS aan het woord hierover.

Kisten TilboxSterk in kisten

25 jaar geleden begon Frank Tilburgs in Borkel en Schaft, in zijn avonduren, met het voor zijn toenmalige werkgever op maat zagen van draadstangen. Zo ontstond indertijd F. Tilburgs zaagbedrijf, later Tilburgs Truck Parts geheten. Na drie was het bedrijf zo hard gegroeid, dat Tilburgs zijn activiteiten verhuisde naar zijn eerste bedrijfspand. Naast het zagen van draadstangen, ging hij zich vanaf dat moment ook toeleggen op het vervaardigen van onderbouwkisten voor de truck- en trailerbranche.

In de tien jaar die daarop volgde bouwde Tilburgs duizenden vrachtwagenkisten, voor slechts een handjevol klanten. Hoewel de zaken goed gingen, was deze handelswijze te risicovol. Daarom zette hij in 2007 een eigen verkoopapparaat op. Met deze aanpak slaagde hij erin om, ondanks de economische crisis indertijd, het aantal klanten in zeer korte tijd te verdubbelen. Nu, anno 2019, levert Tilbox tienduizenden kisten in diverse maten en uitvoeringen per jaar in Europa, en dat met een team van maar liefst 58 medewerkers. Sinds een jaar heeft Tilburgs de naam van zijn bedrijf veranderd in ‘Tilbox’ en is zijn bedrijf voortaan gevestigd in een nieuw pand op bedrijventerrein Schaapsloop in Valkenswaard.

Vanuit deze vestiging wordt heel Europa beleverd. Verder wordt in Europa gewerkt met een dealernetwerk, te weten in de scandinavische landen, de DACH-landen en België. Met name door de deelname aan de Dakar-rally met een eigen rallytruck is Tilbox erin geslaagd zichzelf op de kaart te zetten. Niet alleen in de regio Eindhoven, maar ook in Europa.     

Eerste lasrobot

Zo nam de vraag naar standaardkisten in grotere series gestaag toe en besloot Tilbox in 2010 een eerste lasrobot te kopen. Tilburgs vertelt: “Met deze robot was het mogelijk om 4 kisten per uur te lassen en met behulp van een laser schoon te maken. Kisten met een gewicht variërend van 20 tot 40 kilo per stuk.” De eerste lasrobot was indertijd het begin van een modern, geautomatiseerd productieproces, dat sinds het nieuwe pand vorig jaar opnieuw is uitgebreid. Elk type kist, standaard of maatwerk, wordt met behulp van CAD/CAM-technologie ontworpen. Zodra de ontwerpen gereed zijn, gaan deze volautomatisch door naar de productie voor het uitsnijden van de benodigde onderdelen uit dunne plaat. Zijn alle onderdelen compleet, kan het geheel worden samengesteld op één van de vier productielijnen.

Op de eerste gerobotiseerde lijn worden circa 30 verschillende standaard kisten in series gemaakt. De kisten die qua maatvoering gerelateerd zijn aan standaardkisten, maar qua afmeting, vormgeving en/of uitvoering (met opties als extra vlonders, speciale deurtjes, gasveren, laden etc) toch afwijken van de standaard afmetingen die gaan respectievelijk naar de tweede en derde productielijn. De vierde productielijn tenslotte is gereserveerd voor Tilbox-producten met complete engineeringsoplossingen die op maat worden ontwikkeld. In zo’n geval worden trucks op een zeer efficiënte wijze helemaal volgebouwd, conform klantspecificatie.

Tilburgs legt uit: “Dit alles met als doel dat onze klant uiteindelijk zijn werkzaamheden zo snel mogelijk kan uitvoeren. Elke minuut dat een truck stilstaat kost namelijk veel geld”.  

Maatwerk

Circa 20 ton dun plaatmateriaal verwerkt Tilbox wekelijks. Zo bestaat 45% van de jaarproductie uit standaard modellen die in series worden geproduceerd en is 55% maatwerk. Ruim 80% van al deze kisten wordt gemaakt van roestvrijstaal. Afhankelijk van de uiteindelijke toepassing wordt dit gecombineerd met aluminium en/of staal. Op de vraag of bij de inkoop van materiaal een aspect als gewicht nog een rol speelt, antwoordt Tilburgs: “Eigenlijk niet. Natuurlijk zijn we ons ervan bewust dat gewicht een issue is in de truck- en trailerwereld, maar als kistenbouwer krijgen we eigenlijk nooit die vraag. Ons inziens heeft dat te maken met het feit dat veel van onze kisten worden opgebouwd op speciale voertuigen, zoals kranen, brandweervoertuigen en bulk- of hijsvoertuigen. Ofwel voertuigen die veel specifieke apparatuur moeten meenemen om het werk ter plaatse te kunnen uitvoeren. Met name een efficiënte inrichting is bij dit type voertuigen belangrijk.

Bij de lichtere bedrijfswagens daarentegen speelt de gewichtsvraag wel. Niet voor niets maken we voor deze sector dan ook veel alumininium kisten en denken we met de klant mee om verschillende diktes materiaal toe te passen of extra persingen om het dunne materiaal te verstevigen.”

Gasveren

Tilburgs: “Optioneel zijn alle kisten uit te voeren met gasveren van Bansbach.” Van der Beek vult aan: “Omdat Tilbox beschikt over veel verschillende soorten kisten, met diverse soorten kleppen (lees: kleppen die van boven naar beneden open gaan of van beneden naar boven), is vooraf eerst een goede selectie gemaakt, zodat de engineeringsafdeling van Tilbox kan werken met een gestandaardiseerd pakket. Per serie zijn op basis van de snelheid en de dempingskarakteristiek diverse modellen getest, onder andere met behulp van de gasveerconfigurator van BIBUS.

Op basis van deze resultaten is vervolgens een uitgebalanceerd pakket samengesteld met drie gasveren met een diameter van respectievelijk 6/15, 8/19 en 10/22, met elk specifieke demping, snelheid, kracht en klantspecifieke gaffels. De gasveren van Bansbach hebben een relatief vlakke veerkarakteristiek, minimale wrijving, minimale losbreekkracht, een lange levensduur, een geïntegreerde vetkamer (oliekering zal niet uitdrogen) en daardoor is de positie van de gasveer niet van belang.

Trends

Op de vraag of er met betrekking tot de kisten nog nieuwe ontwikkelingen in het vat zitten, antwoordt Tilburgs: “Ja, momenteel worden de mogelijkheden van ‘slimme’ kisten onderzocht. Denk bijvoorbeeld aan een kist met LED-verlichting, die aanspringt voor 30 seconden als de chauffeur er met zijn hand ingaat. De eerste modellen worden medio dit jaar verwacht.”

Lees het hele artikel >>